StorytellingMatters

  • Blog
  • Events
  • Trainingen
  • Bloggers
  • Manifesto
  • Contact
  • Menu

Toestaan is het nieuwe loslaten

Geschreven door Manon de Groot-van Gelder op dinsdag, 25 juli 2017.

5 handige tips om vol vertrouwen en comfortabel te vertellen

Koudwatervrees

Vlak voordat ik het toneel op ga, wil ik heel graag dood. Echt waar. Van zweetaanval tot kotsreflex, het komt allemaal in rap tempo voorbij zodra dat spreekwoordelijke doek op gaat. En dat is op z’n zachtst gezegd jammer, want als theatermaker is nou juist die bühne een essentieel onderdeel van m’n vak. Op een bepaalde manier werkt het voor mij net als met zwemmen. Ik ben een heuse waterrat, maar ik heb giga last van koudwatervrees.  Eenmaal aan het zwemmen kan ik niks bedenken wat ik liever doe.

Lees meer | Posted in Verandering, Best Practice, Personal Branding

Kicks voor niks

Kicks voor niks

Geschreven door Teus Lebbing op maandag, 17 juli 2017.

‘Hoe ziet de wereld eruit als niemand je voorkauwt wat je moet doen? Dan is het aan jou om je koers te bepalen. Wat die koers is, ontdek je puur door te ontdekken en te leren. Alleen en met anderen’.

Deze regels schreef ik jaren geleden tijdens een verandertraject van de politie. Medewerkers waren met elkaar nieuwe organisatievormen aan het ontwikkelen en leerden dat dat alleen lukt als je je routines durft los te laten.

Lees meer | Posted in Verandering

Storytelling, een hype of zakelijk sturingsinstrument?

Storytelling, een hype of zakelijk sturingsinstrument?

Geschreven door Sandra de Snoo op maandag, 12 juni 2017.

Storytelling is hot! Iedereen heeft het erover, iedereen wil het en iedereen kan het. Natuurlijk is dit gechargeerd, maar het schurkt wel dicht tegen de werkelijkheid aan. Behalve het laatste dan, niet iedereen kan het. Voor mensen zoals ik, die zich al heel lang bezighouden met storytelling, breken er gouden tijden aan. Niet alleen financieel (want hé, er is ineens budget), maar ook in kansen. Zoveel vraag, zoveel manieren om storytelling toe te passen en jeetje … ik zit ineens vlotjes bij de juiste beslisser aan tafel! Een walhalla voor degene die de zakelijke toepassingen van verhalen op z’n duimpje kent en storytelling ademt.

Lees meer

A hell of a frame

A hell of a frame

Geschreven door Annet Scheringa op maandag, 05 juni 2017.

Een organisatie met een grote, enthousiaste afdeling HR riep mijn hulp in om zichzelf verder te professionaliseren: ze wilden een stevige stap te zetten naar nieuw adviseurschap. Het werd een intensief en waardevol traject en we spraken af elkaar ongeveer een half jaar later opnieuw te ontmoeten om te kijken hoe de nieuwe werkwijze had uitgepakt. 

Doodongelukkig en ondergesneeuwd 

Toen we elkaar een half jaar later opnieuw ontmoette, trof ik een klein en diep ongelukkig clubje aan.

Lees meer | Posted in Framing, Interne communicatie, Best Practice

Bron foto: https://static.pexels.com/photos/48660/pexels-photo-48660.jpeg

Verhalen ophalen doe je zo

Geschreven door Sandra de Snoo op maandag, 05 juni 2017.

Vorig jaar zomer heb ik drie geweldige storytellingopdrachten gedaan in drie compleet verschillende bedrijven. Zo verschillend als ze waren als het gaat om het product dat ze verkopen en de samenstelling van het bedrijf, zo eensgezind waren ze in hun vraag aan mij: wij hebben behoefte aan een corporate verhaal. Nu heb ik jarenlang in een grote organisatie gewerkt waar deze zin ook meerdere keren is uitgesproken en ik heb geleerd dat alle ingrediënten aanwezig moeten zijn om een corporate verhaal te kunnen ontwikkelen. Anders is het een kansloze missie. Om je mijn ‘trekken aan een dood paard’ ervaringen te besparen, zet ik hieronder uiteen welke ingrediënten je verzameld moet hebben voordat je aan de slag gaat. O ja, en in deze blog staat het corporate verhaal van Rotterdam Partners centraal (https://rotterdampartners.nl/organisatie/wie-zijn-we/)

 

Lees meer | Posted in Best Practice, Corporate Branding

Mevrouw Geluk

Mevrouw Geluk

Geschreven door Manon de Groot-van Gelder op maandag, 05 juni 2017.

Van storytelling naar storylistening - en vice versa

Nadat ze eerst tien minuten zeer bedenkelijk en met veel zuchten en hummen op haar scherm had gekeken, gaf ze me uiteindelijk met een opgewekt gezicht een hand. “Gefeliciteerd, het wordt IVF.” Ik had werkelijk geen idee waar mevrouw Geluk het over had. Mevrouw Geluk, ja zo heette ze echt. Afgaande op haar naam had ik mijn kansen voor dit gesprek iets hoger ingeschat.

Lees meer | Posted in Framing, Interne communicatie

Politiek: van een saai partijprogramma naar een bezielende missie!

Politiek: van een saai partijprogramma naar een bezielende missie!

Geschreven door Maurice Hengeveld op donderdag, 09 maart 2017.

De tijd dat politieke partijen in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen nogal ééndimensionaal en doorgaans behoorlijk saai campagne voerden ligt nog niet zo ver achter ons. Dat blijkt onder andere uit de vreselijke posters die op achterhaalde verkiezingsborden door het hele land zijn geplakt. Gelukkig wordt anno 2017 inmiddels ook volop gebruik gemaakt van moderne communicatiemethodes en –technieken om de politieke boodschap over te brengen.         

Lees meer

Krachtvoer voor elk team: persoonlijke verhalen

Krachtvoer voor elk team: persoonlijke verhalen

Geschreven door Teus Lebbing op donderdag, 09 maart 2017.

De setting is vertrouwd: we zitten met z’n vijven aan tafel, vier politiemensen en ik. Ik, zoals altijd, met pen en papier in de aanslag om de veranderverhalen binnen de politie op te diepen. Maar vandaag loopt het anders. ‘Doe je notitieboek maar weg’, zegt de dagvoorzitter. ‘Deze ochtend gaan we gewoon even vrijuit praten. Niet vanuit onze functies of rollen, maar gewoon als ons zélf. Jij ook, als je het goed vindt; dan ben je even geen journalist.’

 

Lees meer | Posted in Verandering, Interne communicatie

<< < 1 [2] 3 4 5 6 >  >>  

Thema's

  • Best Practice
  • Contentmarketing
  • Corporate branding
  • Crossmedia
  • Verbindend leiderschap
  • Personal Branding
  • Wetenschap
  • Interne communicatie
  • Verandering
  • Framing
  • Email
  • RSS
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

TheStoryConnection

storytellingburo

Mailchimp
  1. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  2. Email:
    Vul een geldig email-adres in.
  3. Naam:
    Vul uw naam in

Laatste reacties

Manon De Groot-van Gelder

10. januari, 2017 | #

Dank je wel Hans voor je reactie. Het is altijd erg inspirerend om met levensverhalen aan de slag te gaan. Het effect dat dit heeft is...

Hans

09. januari, 2017 | #

Dankjewel voor het delen van jouw verhaal. In mijn praktijk bied ik cliënten te werken met hun levensverhaal.
Immers: het leven wordt...

Hans Vervoort

26. oktober, 2016 | #

Wordt het niet langzamerhand tijd voor short-reads? Columns en ZKV-bundels doen het in boekvorm slecht, logisch want achter elkaar korte...

Odo

14. september, 2016 | #

Bedankt voor de tips

Peter

14. september, 2016 | #

Populariseren volgens Van Dale: algemeen begrijpelijk maken....wat is daar mis mee?

  • De eerste masterclass ‘Storytelling en de toepassing in je eigen werk’ is afgerond!

    Corporate Branding Personal Branding

  • Weggekieperde aardbeien, verdwenen vertrouwen en krachtige verhalen

    Verbindend leiderschap Corporate Branding

  • Waar vinden storytelling, contentmarketing en inboundmarketing elkaar?

    Contentmarketing Corporate Branding

Laatste reacties

Manon De Groot-van Gelder

10. januari, 2017 | #

Dank je wel Hans voor je reactie. Het is altijd erg inspirerend om met levensverhalen aan de slag te gaan. Het effect dat dit heeft is...

Hans

09. januari, 2017 | #

Dankjewel voor het delen van jouw verhaal. In mijn praktijk bied ik cliënten te werken met hun levensverhaal.
Immers: het leven wordt...

Hans Vervoort

26. oktober, 2016 | #

Wordt het niet langzamerhand tijd voor short-reads? Columns en ZKV-bundels doen het in boekvorm slecht, logisch want achter elkaar korte...

Odo

14. september, 2016 | #

Bedankt voor de tips

Peter

14. september, 2016 | #

Populariseren volgens Van Dale: algemeen begrijpelijk maken....wat is daar mis mee?

  • The Voice of Storytelling

    Corporate Branding

  • The making of Your Song - Een humanistisch verhaal

  • De zin van een energieverhaal - Ontsteek het vuur van vertrouwen

    Verbindend leiderschap Corporate Branding

Laatste artikelen

  • Safety first
  • Storytellingtrends 2019
  • De verder-kijker
  • Verhalen verzamelen via de telefoon? Het kan!

Laatste artikelen

  • Safety first
  • Storytellingtrends 2019
  • De verder-kijker
  • Verhalen verzamelen via de telefoon? Het kan!
  • Blog
  • Events
  • Trainingen
  • Bloggers
  • Manifesto
  • Contact

Wij helpen je graag verder

Wie zijn wij

  • Over StorytellingMatters
  • Wat is business storytelling?
  • Onze bloggers
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Email
  • RSS
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?
StorytellingMatters is een productie van Het Storytelling Buro en TheStoryConnection
StorytellingMatters is een productie van
Het Storytelling Buro en TheStoryConnection
© StorytellingMatters 2012-2019