Grote filmmaker
Een van de meest gewaardeerde en langst actieve filmmakers in Hollywood is Martin Scorsese. Deze fantastische filmmaker heeft klassiekers op zijn naam staan zoals Casino, Goodfellas, Taxi Driver en Raging Bull. Maar ook meer recente films zoals Wolf of Wallstreet en Hugo waren een groot succes. Vandaag komt de nieuwe film van Scorsese uit op Netflix, genaamd The Irishman. Maar Scorsese is ook pas in het nieuws geweest omdat hij controversiële uitspraken deed over Marvel en de superheldenfilms die tegenwoordig zeer populair zijn.
In dit aritkel bespreek ik de uitspraken van Scorsese, zijn nieuwe film en de toekomst van film kijken. Scorsese zei namelijk dat Marvel films niet films zijn maar meer pretpark attracties. Natuurlijk viel dit niet in goede aarde bij veel trouwe Marvel fans. Het is natuurlijk ook zeker zo dat op dit moment superheldenfilms de filmschermen in bioscopen overal ter wereld domineren. Het lijkt wel alsof films en superheldenfilms synoniem aan elkaar zijn geworden. En dat is dan ook precies het probleem waar Scorsese over spreekt.
Grote filmmaatschappijen
Omdat er tegenwoordig zoveel verschillende manieren zijn om zelf thuis films te kijken is het voor grote filmmaatschappijen een ontzettende gok om films uit te brengen in de bioscopen. Het is namelijk maar de vraag of mensen wel zullen opdagen. Daarom lijkt het dat de enige films waarvoor filmmaatschappijen deze gok nog wagen grote spektakelfilms te zijn, vooral superheldenfilms. Maar tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook nog veel filmmakers die films over mensen willen maken, over bedrog, liefde, verdriet en de zin van het leven. Maar het lijkt alsof deze mensen tegenwoordig of deze soort films geen plaats meer hebben in de bioscopen.
Pretparkattractie
En dat is een van de zaken waar Scorsese het moeilijk mee heeft. Hij geeft namelijk aan dat deze pretpark attracties allemaal voor een zo groot mogelijk publiek gemaakt zijn door de grote studio’s die alles hebben getest hebben of het zal werken bij het publiek. Er is geen ruimte voor de individuele filmmaker die een visie heeft voor zijn film en een risico wil nemen of het zal aanslaan. Daarom zijn deze filmmakers, zelfs de grote zoals Scorsese nu genoodzaakt om hun films uit te brengen op streamingdiensten zoals Netflix in plaats van de het grote filmdoek.
Maar deze filmmakers maken natuurlijk hun films voor het grote doek. En als zelfs Scorsese, een van de grootste filmmakers van zijn generatie niet meer een grote bioscooprelease kan doen, hoe moet het dan verder? Ikzelf heb zijn nieuwe film wel in de bioscoop kunnen zien en ga hem zeker thuis op mijn grote TV met TV beugel nog een keer kijken.
Leave a Reply