Tegenwoordig is het hebben van een brand niet meer zo letterlijk. Elk merk moet eigen zijn, een verhaal vertellen en een gevoel bij de consument oproepen. Op het moment dat een merk niet ‘eigen’ is, kiest men sneller voor een alternatief. Steeds meer mensen veranderen in ondernemers en kiezen ervoor om een eigen merk te ontwikkelen en deze (voornamelijk online) te verkopen. Leuk idee natuurlijk, maar het gaat er niet meteen voor zorgen dat mensen geïnteresseerd raken. Tegenwoordig is storytelling daarom helemaal in! Als brand moet je meer doen om de aandacht te trekken van potentiële kopers. In deze blog lees je hoe je dat kunt doen en welke te gekke brands dit al doen.
Hoe werkt storytelling
Wellicht ben je een beginnende ondernemer en wil je graag jouw product(en) aan het licht brengen. Hiervoor moet je duidelijk maken wat je wilt bereiken met je merk. In plaats van promoten wat je precies verkoopt begin je met het promoten van waarom je het verkoopt. Zo kun je de voordelen bij het gebruik van je product promoten of het effect laten zien. Hiermee vertel je als het ware een verhaal over je product. ‘Wat’ het is komt bij storytelling op nummer twee. Het verhaal eromheen is je verkooppraatje.
Een goed verhaal
Voor iedere branche en elk bedrijf is dit mogelijk. Van medische artikelen tot kleding en een bank. Alles kan met een goed verhaal verkocht worden. Je kent zelf vast ook een hoop merken met een goed verhaal. Het merk roept dan associaties bij je op die je een bepaald gevoel geven. Merken als balr en nike zijn goede voorbeelden. Zo brengt balr bij velen associaties met profvoetballers en een lekker leven dat aan niets ontbreekt op. Dit is precies wat de oprichters van het merk wilde! Zolang je het verhaal achter het merk (geloofwaardig) naar buiten brengt, staan mensen daar vanzelf achter. Dat is precies wat je nodig hebt om een succesvol merk op te zetten.
Zelf aan de slag
Ben jij die ondernemer die klaar is voor een groot succes als bij de mannen van balr? Dan kun je met een paar simpele stappen een top idee neerzetten. 1.Bedenk waarom jouw merk er toe doet en belicht dit. 2. Bepaal op welke kanalen je het verhaal gaat publiceren aan de doelgroep. 3. Maak een passende afbeelding, een filmpje of een heel kanaal met beide. 4. Stel een doel en analyseer het effect van je story goed, zodat je deze kunt verbeteren. Storytelling is namelijk heel belangrijk in deze tijd.
Leave a Reply